Käyttäjäkuva

Onko esimiehesi tilanteen tasalla?

Osallistuin alkusyksystä tilannejohtamisen koulutukseen kollegojeni kanssa. Kuten usein kurssimuotoisessa koulutuksessa käy, mieleen painuu muutama avainasia, jotka osaava kouluttaja on saanut syöpymään kurssilaisten mielensopukoihin pidemmäksikin aikaa. Itselleni mieleen jäi tilannejohtamisen ydin, jonka olen sisäistänyt seuraavasti. Kullakin työntekijällä on työtehtäviensä suorittamiseen tietty osaaminen. Uuden työntekijän tullessa taloon, tai nykyisten tehtävien muuttuessa, työntekijä tarvitsee esimieheltään tehtävien suorittamiseen tukea ja ohjausta. Osaamisen karttuessa ohjaamistarve puolestaan vähenee.

Muihin aloihin ja työtehtäviin verrattuna ICT kehittyy huimaa vauhtia. Alan perusteet pysyvät toki pysyvät samoina. Ohjelmointikielten rakenne ei muutu, vaikka kehitysvälineistä tulisi uusia versioita. Sen sijaan alla oleva käyttöjärjestelmä ja rajapinnat kehittyvät, uusia tietoturva-aukkoja löydetään ja vanhoja paikkaillaan. Tilanne on sama niin sanotulla infra-puolella. Esimerkiksi käyttäjähallinnassa käytettävän Active Directoryn perushallinta on säilynyt jotakuinkin ennallaan, mutta erilaisten pilvipalveluiden esiinmarssi on tuonut mukanaan täysin uudenlaisia haasteita.

Miten kahden edellisen kappaleen asiat sitten nivoutuvat toisiinsa? Esimiehille ICT:n kehittyminen saattaa olla jopa painajaismaisen haastavaa. Jos työntekijällä on vuosien kokemus Windows ohjelmien kehittämisestä tai Windows Server 2008 palvelimista, voi esimies olettaa että sovellusten kehittäminen Windows 8 käyttöliittymään tai Windows Server 2012 R2 hallinta luonnistuu samoin keinoin entiseen tahtiin. Tässä siis törmätään tyypilliseen ICT tehtäviin liittyvään haasteeseen: esimiehet eivät välttämättä tunne alaistensa työtehtäviä tehokkaan tilannejohtamisen edellyttämällä tasolla. Tilanne on itseasiassa sama myös työntekijöiden välillä, toisten työtehtäviä ei useinkaan tunneta tarkasti.

Täytyykö esimiehen sitten olla kaikkien ICT asioiden asiantuntija? Entä työntekijöiden? No ei tarvitse, kunhan tiedostaa tilanteen ja toimii sen mukaisesti. ICT tehtävien suorittaminen on tiimityötä parhaimmillaan, jossa jokaisella tiimin jäsenellä on oma osaamisalueensa. Asiantuntijana voit kuitenkin helpottaa omaa ja esimiehesi työtä pitämällä itsesi ajan tasalla oman osaamisalueesi osalta. Tämän puolestaan voi todentaa vaikkapa sertifioinnin avulla. Yhtälailla esimiehet voivat helpottaa omaa ja asiantuntijoiden työtä oppimalla tunnistamaan edellä mainittuja tilanteita ja toimimaan niiden mukaisesti.

Käyttäjäkuva

System Center Service Manager IT-osaston tietotyövälineenä

Käyttäjäkuva

MCSE sertifioinnit vihdoin pilviaikaan!

Kuukauden vinkki

Närästääkö leikepöydän tuen puute Hyper-V -yhteyksissä?

4.2.2014

Microsoftin Hyper-V-ympäristöissä on ollut haasteena datan ja/tai tiedostojen kopiointi virtuaalikoneeseen/-sta leikepöydän avulla. Tähän saakka vain tekstiä (ja sitäkin rajallisen määrän) on voinut kopioida Virtual Machine Connection (VMC) -valikon kautta, mutta virtuaalikoneesta ulos ei kopiointi ole onnistunut kuin verkkoyhteyden tai esim. Remote Desktop -yhteyden avulla. Isäntäkoneen USB-väylään kytketyn kirjoittimen tai toimikortinlukijan käytöstä en ole enää edes jaksanut haaveilla.

Lue koko artikkeli…

Kiltamestarit

  • Käyttäjäkuva
    ahti.haukilehto.
  • Käyttäjäkuva
    Heikki Bergius.
  • Käyttäjäkuva
    Heikki Raatikainen.
  • Käyttäjäkuva
    Mika Seitsonen.
  • Käyttäjäkuva
    Mauri Meronen.
  • Käyttäjäkuva
    Nestori Syynimaa.
  • Käyttäjäkuva
    Pertti Pellonpoika.
  • Käyttäjäkuva
    Panu Korpela.
  • Käyttäjäkuva
    Sakari Kouti.
  • Käyttäjäkuva
    Sami M. Leppänen. Henkilöstön- ja organisaation osaamisen kehittäjä. Learning 2.0 evankelista. Sovelto Channel konseptin ja palvelun palvelupäällikkö.
  • Käyttäjäkuva
    Toni Ylärinne.
  • Käyttäjäkuva
    Tuukka Salonen. Senior-konsultti

Uudet jäsenet