Käyttäjäkuva

System Center Service Manager IT-osaston tietotyövälineenä

Microsoftin System Center Service Manager – mikä se on.  Varsin usein Service Manageria pidetään IT-tuen tikettijärjestelmänä. Toki Service Managerilla voidaan hoitaa myös tiketöinti, tikettien generointi ja niiden käsittely mutta käytännössä se on paljon muutakin.

Käytännössä sitä voitaisiin pitää IT-porukan informaationhallintajärjestelmänä johon voidaan tallentaa, ja joka pitää kirjaa, kaikesta IT-ympäristöön liittyvästä informaatiosta, mm mitä on tehty, mille on tehty, koska on tehty, kuka on tehnyt, miksi tehtiin yms.

Varsin usein Helpdeskin ongelmana on esimerkiksi se, että samat ongelmat toistuvat ympäristössä säännöllisen epäsäännöllisesti. Sitten muistellaan että ”Joo, sama ongelma oli jossakin jokin aika sitten ja siihen löytyi ratkaisu…”. Kukaan vaan ei muista mikä tuo ratkaisu oli, kuka sen löysi  ja mistä. Service Managerin hyödyntämisellä kaikki tuo informaatio löytyisi yhdestä paikasta. Sen avulla käyttäjät tai ylläpito voi tehdä ”tikettejä” joita Service Managerissa kutsutaan Incidenteiksi. Järjestelmä integroituu saumattomasti esimerkiksi Active Directoryyn josta saadaan tieto ympäristössä olevista käyttäjistä, koneista ja ryhmistä. Se integroituu myös esimerkiksi muihin System Center -tuotteisiin kuten SCOM:iin ja VMM:ään joista taasen saadaan Service Manageriin tieto erilaisista muista ympäristössä olevista objekteista. Näin kyseisiä objektitietoja ei tarvitse kirjata erikseen vaan ne löytyvät suoraan. Samalla esimerkiksi koneiden osalta kirjautuu koko elinkaaren historia. Milloin koneelle on tehty mitäkin ja miksi. Milloin päivitettiin näytönohjaimen ajuri, milloin asennettiin uusi Office. Tietoja jotka ongelmatilanteessa saattavat säästää huomattavan paljon selvittelyaikaa.

Käyttäjäkuva

MCSE sertifioinnit vihdoin pilviaikaan!

Käyttäjäkuva

Jackson 2, JSON and lazy JPA relation: avoiding JsonMappingException

Kuukauden vinkki

Närästääkö leikepöydän tuen puute Hyper-V -yhteyksissä?

4.2.2014

Microsoftin Hyper-V-ympäristöissä on ollut haasteena datan ja/tai tiedostojen kopiointi virtuaalikoneeseen/-sta leikepöydän avulla. Tähän saakka vain tekstiä (ja sitäkin rajallisen määrän) on voinut kopioida Virtual Machine Connection (VMC) -valikon kautta, mutta virtuaalikoneesta ulos ei kopiointi ole onnistunut kuin verkkoyhteyden tai esim. Remote Desktop -yhteyden avulla. Isäntäkoneen USB-väylään kytketyn kirjoittimen tai toimikortinlukijan käytöstä en ole enää edes jaksanut haaveilla.

Lue koko artikkeli…

Kiltamestarit

  • Käyttäjäkuva
    ahti.haukilehto.
  • Käyttäjäkuva
    Heikki Bergius.
  • Käyttäjäkuva
    Heikki Raatikainen.
  • Käyttäjäkuva
    Mika Seitsonen.
  • Käyttäjäkuva
    Mauri Meronen.
  • Käyttäjäkuva
    Nestori Syynimaa.
  • Käyttäjäkuva
    Pertti Pellonpoika.
  • Käyttäjäkuva
    Panu Korpela.
  • Käyttäjäkuva
    Sakari Kouti.
  • Käyttäjäkuva
    Sami M. Leppänen. Henkilöstön- ja organisaation osaamisen kehittäjä. Learning 2.0 evankelista. Sovelto Channel konseptin ja palvelun palvelupäällikkö.
  • Käyttäjäkuva
    Toni Ylärinne.
  • Käyttäjäkuva
    Tuukka Salonen. Senior-konsultti

Uudet jäsenet