Mikä ihmeen chroma key?

8.4.2016 in Video, Yleinen by Jan Bosas

Oletko joskus halunnut videoosi erilaisen ympäristön, tai oletko halunnut näyttää esimerkiksi kertojaa videon tai grafiikan edessä? Chroma keyn avulla voit kuvata missä tahansa ja vaihtaa jälkikäsittelyssä taustan tai jonkin kuvassa olevan kohteen joksikin ihan muuksi.

Read the rest of this entry →

Onnistu tiedon visualisoinnissa ja auta Suomi nousuun!

24.8.2015 in Yleinen by Petteri Sjöholm

Tiedon esittäminen graafisessa muodossa on graafisen alan ja viestinnän ammattilaisten ydinosaamista. Tiedolla johtaminen on kasvava trendi ja välttämätöntä Suomen kilpailukyvylle. Tarvitaan entistä havainnollisempia tiedon esittämistapoja, jotka parhaimmillaan ovat käytettävissä reaaliaikaisina.

Exceliä ei ole perinteisesti mielletty graafisen alan perustyökaluna. Päivitä näkemyksesi ja katso video, mitä sillä nykyään saa aikaan! Häikäise työkaverisi ja asiakkaasi ottamalla haltuun nämä Excelin uudet visualisoinnin mahdollisuudet.

Excel 2013 mahdollistaa tiedon visualisoinnin perinteisten kaavioiden lisäksi esimerkiksi paikkatietoon perustuen. Excelin apuohjelmat PowerView ja PowerMap ymmärtävät monenlaista paikkatietoa kuten maiden nimiä, kaupunkeja, postinumeroita, katuosoitteita ja koordinaatteja. Excelissä oleva data geokoodataan Microsoftin toimesta ja tieto esitetään valitussa muodossa, esimerkiksi pylväskaavioina tai lämpökarttoina, Nokian Here-kartoilla.

Opin Photoshoppaamaton kivipolku

4.6.2015 in Koulutukset, Kuvankäsittely ja digikuvaus by Seppo Alanko

Kun kuvankäsittelyn on viimein saanut jumpattua toimivaksi työkaluksi, on sitä helppo ja mukava harrastaa. Ja yllättäen, kun itselleen tekee, oppii taas jotain uutta!

Kun kuvankäsittelyn on viimein saanut jumpattua toimivaksi työkaluksi, on sitä helppo ja mukava harrastaa. Ja yllättäen, kun itselleen tekee, oppii taas jotain uutta!

Päässä on timanttinen ajatus ja Creative Cloudin kautta olisi välineet, mutta jälleen toteuttaja, ihminen siinä välissä, on usein ketjun heikoin linkki.

Vaikka olen toiminut kuvankäsittelijänä, usean lehden AD:na ja graafisten sovellusten kouluttajana ja konsulttina toistakymmentä vuotta, täytyy minunkin muistaa keskeyttää rutiinit, ottaa ajatus kauniiseen käteen ja opiskella, kuinka saan ideani toteutettua. Vieläkin muistan oman osaamistieni karikkoisen alun hämmentävän selkeästi:

Aivan viime vuosituhannen lopulla sain eteeni Photoshopin version 4.0. Nykyiseen versioon nähden tuo oli hyvin paljon yksinkertaisempi, mutta kaikki merkittävimmät mahdollisuudet ja keinot olivat jo olemassa. Puursin vanhassa työpaikassa ilman neuvoja ja opastusta monta päivää, jotta sain pieniä onnistumisia ja näkyvää jälkeä. Mutta turhautumisen määrä oli myös suuri.

Sitten vuosituhat vaihtui ja minulle tuli mahdollisuus päästä kolmepäiväiselle kuvankäsittelyn peruskurssille, jossa  sain opastusta siihen, kuinka työkaluja käytetään oikein, ripeästi ja ilman turhautumista. Olin innoissani ja kurssin jälkeen värväydyin talkoopalkalla kuvankäsittelijäksi ylioppilaskunnan julkaisuun, jossa kaverini oli päätoimittajana. Vaikka kurssista oli alle kaksi viikkoa ja pääsin suoraan käyttämään oppejani ja kartuttamaan omaa kokemustani, olin kadottanut matkan varrella miltei puolet kurssin annista. Sen sain karvaasti kokea, kun…

… runsas vuosi sen jälkeen sain tilaisuuden käydä saman kolmen päivän kurssin uudelleen! Jo toisena päivänä aivan vakavana selitin kouluttajalle, ettei sillä ensimmäisellä kurssilla puhuttu maskeista, mutta opettaja, josta myöhemmin tuli läheinen kollegani, vain ravisteli päätään.

Kuvankäsittelyn tiimoilta olen myöhemminkin kokenut suuria oivalluksia ja osaamistason hyppäyksiä, mutta aina ensimmäisenä mieleen muistuu tuo ensimmäinen. Olin aktiivinen kurssilla ja pidin huolta, että opit tulevat käyttöön, mutta silti niin paljon meni saamastani annista jäi sisäistämättä.

Pitäisikö siitä masentua? Ei sentään, olen yrittänyt ottaa opiksi. Sillä jälkeenpäin huomasin tehneeni yhden virheen: en kerrannut saati jälkikäteen läpikäynyt saamaani oppimateriaalia. Vaikka itseopiskelu kirjoista tai videoista on vieläkin tervanjuontia, olen opetellut tavan kahlata niitä läpi ja suodattaa nopeasti seikat, jotka kiinnostavat tai joita juuri sillä hetkellä tarvitsen.

Ja suurin oppi kaikessa on se, että kurssi ja oppimateriaali oli vasta oppimisen kisan lähtölaukaus: suoritus, ponnistus ja oma hiki ovat ne mistä se taito kumpuaa!

Luo uutta asiakkaasi kanssa

4.5.2015 in Yleinen by Tuula Virtanen

Digitalisoituminen on muuttanut b to b -bisneksen. Asiakkaat hakevat tietoa potentiaalisista toimittajista netistä ja arvoivat yrityksesi sen perusteella, löytyykö yrityksesi heidän käyttämillään hakusanoilla ensimmäisten joukossa ja onko sivuillasi mielenkiintoista sisältöä. Karsinta tahoista, joille tarjouspyynnöt lähetetään on tehty jo ennen, kuin saat mahdollisuutta häikäistä asiakkaasi taidoillasi henkilökohtaisesti.

Samaan aikaan monessa asiakasyrityksessäsi työt joudutaan tekemään vähemmällä henkilöstömäärällä kuin ennen. Tehostamisvaatimus on kova ja säästöjä etsitään ehkä juuri teidän tuottamistanne palveluista. Yhteyshenkilöt vaihtuvat ja entistä useammin kaupanteossa keskustellaan ammattiostajien kanssa, jotka eivät välttämättä tunne alaasi ja tarjoamiasi palveluita samaan tapaan kuin aiemmat yhteyshenkilösi.

Miten tilanteeseen voisi reagoida?

Digimarkkinoinnin ja hakukoneoptimoinnin avulla voit varmistaa, että yrityksesi löytyy silloin, kun asiakkaasi hakee tietoa. Web-analytiikan keinoin voit tunnistaa, mitä sivuja asiakkaasi pitävät mielenkiintoisina ja mitä taas pitää parannella sisältönsä puolesta.

Nettisivujen viilaamista tärkeämpää on kuitenkin se, kuinka paljon vietät aikaa potentiaalisten asiakkaidesi kanssa ennen tarjouspyynnön saapumista.

On tärkeää verkostoitua ja löytää asiakkuuksien sisältä uusia yhteyshenkilöitä proaktiivisesti ennen kuin kyseessä on suora tarjouspyyntö. Näissä kohtaamisissa voit vaihtaa asiakkaidesi kanssa merkityksellisiä tietoja ja kuunnella tarkalla korvalla mahdolliset liidit. Parasta on, jos pystyt tuottamaan asiakkaalle lisäarvoa jo pelkässä palaverissa ilman, että lasku lähtee.

Teetkö itsenäistä asiantuntijatyötä? Pyri entistä enemmän mukaan keskusteluihin asiakkaidesi kanssa. Palvelut suunnitellaan nyt yhdessä asiakkaan kanssa, jolloin tarjouspyyntö on vain pieni käytännön vaihe yhteistyön lomassa. Tarvitaan kiinnostusta ja kykyä ymmärtää asiakkaan liiketoimintaa. Asiakas kertoo kyllä mielellään tarpeensa, mutta vain aidolla kuuntelulla voitte mukauttaa palvelunne muuttuvan toimintaympäristön mukana.

Kun asiakas sitten on ostanut, palvelukokemuksen varmistaminen on yhteinen kunnia-asia. Jos palvelu on asiakkaan silmissä sujuva ja arvoa tuottava, asiakassuhteenne tulevaisuus on ruusuinen. Tämän varmistamiseksi yhdessä tekemisen ideologia täytyy jalkauttaa myös yrityksesi sisälle. Oleellista on tiedon avoin jakaminen sekä yhtenäiset, fiksut työtavat. Omissa poteroissa työskentely kannattaa nyt jättää taakse.

Yhdessä olemme enemmän!

Lukemista: From Selling to Co-creating (Lemmens, Donaldson, Marcos 2014)

Onko työsi vielä mielekästä?

26.3.2015 in Yleinen by Anna Perttilä

Viimeisen vuoden aikana useissa organisaatioissa brändi on muuttunut. Blogeissa on kirjoitettu mainostoimistojen epäonnistumisista uusia asiakkaan visuaalinen ilme. Mielipiteitä toki löytyy moneen lähtöön, mutta mitäpä jos oikeasti joissakin tilanteissa luovuus on ollut kateissa?

Useampi projekti yhtä aikaa päällä. Ehditkö kuuntelemaan asiakaan tarpeita riittävästi? Ymmärrätkö heitä? Tarjotaanko ulkomaalaisien kuvapankkien jo usein muissa yhteyksissä käytettyjä kuvia elävöittämään markkinointimateriaalia vai tartutaanko kameraan ja mennään ulos? Onko työsi vielä mielekästä? Read the rest of this entry →